Fakta
- Vin
- Spiritus & Drikke
- Smagekasser
- Mad
- Gavekurve & Grej
- Events
- Tilbud
- InspirationLæs om vin & madRejseguide til vin og madMit bedste mad & vin tipVinproducenterVin & MadVin & OstRåvarefokusKokketipsBarskabetVinvidenOm LøgismoseBocuse d'Or DanmarkHistorien om LøgismoseKlub Løgismose Vin & MadSmag, holdning og håndværkBag om LøgismoseLøgismose MejeriLøgismose kyllingen
- Opskrifter
- Butikker
Bacardí Carta Negra Superior Black Rum
0,11
0,16 pr. l.
Beskrivelse
Bacardi Carta Negra Superior er en af de 5 Rom som mægtige Bacardí producerer i deres svimlende vidt distribuerede Carta serie, hvor især Carta Blanca har været den generationer af unge mennesker mødte, når der skulle sættes lidt ild i deres softdrinks.
Navnet ”Negra" refererer til det spanske ord for ”sort” og dermed det mørke farvespil, vi skulle forvente efter mange års fadlagring på Cuba, men efter Fidel Castros nationaliseringer i 1960’erne er Cuba blevet trukket ud af ligningen ligesom halvdelen af årene i fadene hvorefter en hel del af farven skal tilskrives lidt hårdt brændt karamel ligesom i flertallet af de mange andre brands.
Den har tidligere været solgt som Bacardi Black og Bacardi Select, og uanset navngivningen er der tale om omkring 10 forskellige brandyer, som er destilleret og efterfølgende modnet i 4 år eller mere i forskellige fadtyper og forskellige fadstørrelser i Puerto Rico, hvor den endelige lot også er sammenstukket, inden det blandt andet er sejlet til Europa, tappet på flaske og markedsført.
En dybt kobberfarvet (eller ravgylden om man vil) Rom som byder sig til med sødmefyldt melasse på en let bitter bund a la cikorie med milde noter af mandler, passionsfrugt, chokolade og krydderier fra fadene på toppen. Rig, blid, krydret og sødmefuld i munden med grillet banan, mørk chokolade, espressokaffe og knust sort peber længst fremme i profilen.
Bestemt velproduceret, men bestemt også en behagelig ”light” fortolkning af begrebet ”negra", som ikke ligefrem kalder på fordybelse, men det er der også mange aftener og nætter som heller ikke gør.
Producent
Der er måske ikke så mange, der bekymret sig om det, men Bacardí gemmer på en fascinerende historie om en flittig, heldig og succesrig familie, der med verdenshistorien buldrende på bagtæppet skabte det måske mest ikoniske spiritusbrand på planeten og forvandlede deres virksomhed fra nul og niks til et globalt milliard foretagende.
Det var Bacardí rom, der var i Ernest Hemingways ”Daiquiri” og de andre cocktails, der optræder i hans ikoniske romaner, og det handlede i høj grad også om Bacardí, dengang amerikanerne i hobetal flygtede fra det tørlagte Amerika til Cuba for at nyde cigaren og drikke Cuba Libre i festligt lag.
”Flying from the Desert” hed det sig på en af den tids mest ikoniske plakater, og da forbudstiden var forbi, var det The Andrews Sisters og Vic Schoen & His Orchestra, der fik os til at danse Boogie Woogie og synge med på sangen om, at vi kunne forvandle Trinidad til et paradis ved at drikke "Rum And Coca-Cola".
Bacardí blev grundlagt af den spanskfødte Facundo Bacardí Massó, hvis familie immigrerede til Cuba, da han var 16. Facundo satte sig for at raffinere Rommen, som dengang hovedsageligt var de fattiges billige og sjældent særlig velsmagende vej til rus og glemsel. Han udviklede en proprietær gærstamme, som gav Rom en renere smagsprofil i udgangspunktet, og ved først at blødgøre den i egetræsfade og siden fjerne urenheder ved filtrering gennem trækul skabte han verdens første farveløse, eller om man vil, hvide Rom.
Facundo åbnede et lille destilleri med sin svoger, og i 1862 kunne de lancere deres første Rom, som fik navnet Ron Superior de Bacardí Y Cia og kom med en salgsstyrke på 49%, hvilket markerede det første kapitel i Bacardís historie. Det skete i skyggen af den cubanske uafhængighedskrig og Facundos måtte se sin ældste søn blive fængslet og siden forvist for at kæmpe på oprørernes side, og fra 1880’erne og frem valgte adskillige familiemedlemmer at forlade Cuba for at søge i sikkerhed andre steder i Caribien.
Samtidig spredtes Bacardís ry for kvalitet som en steppebrand. Det blev til en guldmedalje hjemme i Spanien ved Exposición Universal de Barcelona, og trods grene af familiens sympatier med oprørsbevægelsen blev Bacardí leverandør til det Kongelige Spanske Hof. Så omkring århundredskiftet var Bacardí etableret som en favorit blandt de rige, de berømte og andre, der var så heldige, at de havde råd til at beruse sig i kvalitet.
Med den amerikanske besættelse af Cuba åbnedes portene mod resten af verden for alvor, og det ledte til aftapningsanlæg først i Barcelona og New York og senere, efter forbudstiden, blev der også etableret produktionsplatforme udenfor Cuba for at efterkomme den stadigt stigende efterspørgsel. Så da den cubanske revolution rullede i 1960’erne, var man allerede etableret i Bahamas, Puerto Rico og Mexico samt i fuld færd med et prestigeprojekt i Florida. Så i stedet for at ryste Bacardí kom Fidel Castros nationaliseringer til at katalysere Bacardís internationalisering yderligere blandt andet ved, at et nye hovedsæde blev etableret på Bermuda.
Hele vejen op gennem 1970’erne og 1980’erne er Bacardí verdens bedst sælgende premium spiritus brand funderet på produktionen med de 5 enheder ”Bacardi International Limited”, ”Bermuda; Bacardi & Company Limited”, ”Bahamas; Bacardi Corporation”, ”Puerto Rico; Bacardi Imports, Inc. – United States”; og ”Bacardi y Compañía S.A. de C.V. – Mexico”, som så i 1992 forenes under paraplyen Bacardi Limited forud for fusioneringen med Martini & Rossi i 1993.
Størstedelen af produktionen er i dag centraliseret på Puerto Rico, så man kan levere fuldstændig ensartede produkter worldvide. Når der står "Santiago de Cuba" på flaskerne, er det derfor vigtigt at notere sig, at der også står "Establecido" med lidt mindre bogstaver.
Tidligere, da der var flere platforme, stod der ikke mere, men nu står der (i hvert fald i Europa) også "Made in Puerto Rico", hvilket betyder at Bacardí Rum destilleres og modnes på verdens største destilleri, kendt som ”Cathedral of Rum”, som får sejlet melasse ind fra hele Caribien, så destilleriet på imponerende vis kan begave verden med over 100.000 liter Rom i døgnet, som distribueres ud til Bacardís regionale anlæg rundt omkring i verden, hvor den fyldes på flasker. Det er Big, Big Business!
Næringsdeklaration
Indeholder ikke sulfitter