Fakta
- 6 stk. 759,90
California Cabernet Sauvignon Lot 10
- 6 stk. 759,90
149,-
198,67 pr. l.
6 stk.
759,90
126,65 pr stk.
Spar 134,10
Anbefalinger
Andre
2018: 93 points, CA State Fair2017: “Best Buy”, Wine Enthusiast2015: “Best Buy”, Wine Enthusiast2014: 88 points, CA State Fair2013: “Top Value”, The Wine Advocate
Wine Enthusiast
Best Buy
Jim Gordon - Marts 2020
Beskrivelse
Grayson Cellars kom til verden i 2004 som ægteparret Kathleen og Mike O'Connell stille protest mod markedssituationen på den californiske vinscene. De syntes at de gode vine fra de berømte vingårde var alt for dyre og samtidig fandt de at mastodonterne E.& J. Gallo og Martini, der sad tungt på markedet for billigere vine , havde bevæget sig ud på en alt for sød tangent i deres forsøg på at please de forbrugere, der skulle tage det vanskelige spring fra Coca-Cola til vin.
De skabte derfor en serie af prisvenlige let drikkelige druetypiske vine, hvor frugten ikke (alene) var funderet på restsødme, og da vinene ramte markedet fik de hurtigt et stort publikum samtidig med at både Wine Enthusiast og Wine Spectator kom på banen og placerede dem i deres lukrative kategorier "Best Buy" og "Best Value".
Det er i dag den meget erfarne vinmager Larry Levin, der fik 18 årgange under bæltet på det berømte Dry Creek Vineyard og yderligere 9 hos Icon Estates (bl.a. Robert Mondavi, Ravenswood og Quintessa) , som nu sammen med sit team styrer løjerne på det store Ranch Winery, hvor vinene produceres. Der er tale om en blanding af frugt fra købte druer og købte vine, som sammenstikkes og derpå modnes 4-6 måneder på franske fade frem mod aftapningen på flaske, der for denne Cabernet Sauvignons vedkommende fandt sted i juli 2019.
Meget behagelig duft af blommer, sorte kirsebær og brombærsyltetøj som finder fint sammen med vanilje og andre søde krydderier fra den beherskede velafstemte fadlagring. Det er svært ikke at blive en lille smule glad her især fordi vinen samtidig trods fylde og blide tanniner leverer en saftig friskhed som ikke er hverdagskost i californiske i dette segment.
"This is the definition of crowd-pleasing!"
-Jon Thorsen, The Reverse Wine Snob
"When our family started Grayson Cellars, we asked our winemaker to search throughout California’s finest growing regions for the best grapes. We then made several small lots of handcrafted wines and gave each lot a number. We continue that tradition today with lot numbers for each wine. I hope you enjoy our wines with your friends and family"
-Mike O’Connell, founder of the Grayson Cellars wine brand
Producent
Grayson Cellars, er sammen med Block Nine, Ghostrunner, Five Rows, Freelander og Hanging Vine californiske brands, som alle fokuserer på at eksponere velproducerede især Chardonnay- Merlot- Zinfandel- Pinot Noir og Cabernet Sauvignon vine, som ikke koster millionen. De 6 brands er en del af The Woodmar Group LLC, som blev til virkelig i 2003 da ægteparret Kathleen og Mike O'Connell øjnede en niche i den Californiske vinindustri.
Ingen af dem havde erfaringer fra vin branchen med i bagagen, men Mike O'Connell var på baggrund af jobs hos Deloitte Consulting og Bank of America Capital Investors blevet sat ind som General Maneger på Indy-car legenden Mario Andretti's skrantende vingård i Napa. Mike blev på posten i godt 2 år, og i den periode oplevede Andretti Winery en vækst på 300% ved ganske enkelt at producere bedre vine og sælge dem billigere.
Dette blev springbrættet for Kathleen og Mike O'Connell. De indså, at der var masser af for eksempel dejlige Pinot Noir vine i Californien, men de blev produceret på mindre vingårde og de var aldrig billige. Derefter var der et hul i midten af markedet inden de billigere og oftest sødladne Pinot Noir begyndte at dukke op. Nichen kom således til at handle om prisvenlige let drikkelige druetypiske vine, hvis frugt ikke (alene) var funderet på restsødme.
Kathleen og Mike O'Connell allierede sig med kompetente drue- og vindealere (i Californien handles en stor del af den årlige høst til markedspriser) og respekterede vinmagere og frem for at etablere egen vingård (og bære de derved forbundne omkostninger) signede de en 5 årig kontakt om produktion og aftapning af deres vine med det store velekviperede Ranch Winery i Saint Helena i bekvem nærhed af Highway-29.
Inden det kom så vidt havde de imidlertid fået produceret en prøveballon i form at en Cabernet Sauvignon sammenstukket af deklassificerede vine fra 2002-årgangen fra forskellige respekterede vingårde. Vinen var den første i Grayson Cellars serien, og da den blev lanceret i 2005 trak den med det samme overskrifter hos både Wine Enthusiast og Wine Spectator, der placerede vinen i deres respektive lukrative kategorier "Best Buy" og "Best Value". I 2007 fulgte Robert Parker og The Wine Advocate trop, da 2005-årgangen fik prædikatet "Top Value", og efterfølgende er en eller flere af vinene i Grayson Cellars serien 15 år i streg blevet benævnt "Best Buy", "Best Value" og/eller "Top Value" hos de 3 førende amerikanske meningsdannere.
Mængderne var de første år relativt beskedne, og for ligesom at indikere dette og for at distance sig fra de masseproduceres brands bar vinene et Lot-nummer. Det gør de stadigvæk, selvom produktionen er mangedoblet, og vinene nu er på kortet på utallige restauranter og ses hos førende uafhængige detailhandlere i alle amerikanske stater, ligesom de efterhånden også eksporteres til flere end 30 lande.
Oprindelse
Region
Californien ligger i den sydvestlige del af USA. Der har været produceret vin i Californien i mere end 200 år, og regionens variation (bl.a. 1370 km kystlinje fra nord til syd) gør vinproduktionen både bred og varieret. 90% af alt amerikansk vin produceres i Californien og 60% af alt vin drukket i USA kommer fra Californien. Der dyrkes et væld af sorter, hovedsageligt velkendte internationale som Cabernet Sauvignon, Chardonnay, Pinot Noir, Merlot og Syrah. Zinfandel er også udbredt og særligt dyrket indlands i de mere varme distrikter.