Fakta
- Vin
- Spiritus & Drikke
- Smagekasser
- Mad
- Gavekurve & Grej
- Events
- Tilbud
- InspirationLæs om vin & madRejseguide til vin og madMit bedste mad & vin tipVinproducenterVin & MadVin & OstRåvarefokusKokketipsBarskabetVinvidenOm LøgismoseBocuse d'Or DanmarkHistorien om LøgismoseKlub Løgismose Vin & MadSmag, holdning og håndværkBag om LøgismoseLøgismose MejeriLøgismose kyllingen
- Opskrifter
- Butikker
- 6 stk. 10.959,90
Champagne Dom Pérignon Brut
- 6 stk. 10.959,90
2.149,-
2.865,33 pr. l.
6 stk.
10.959,90
1.826,65 pr stk.
Spar 1.934,10
Anbefalinger
Vinous by Antonio Galloni
96
Antonio Galloni - Marts 2024
Decanter Magazine
94
Tom Hewson - Juni 2024
Falstaff Magazin
96
Peter Moser - Oktober 2024
Robert Parker - The Wine Advocate
95
Yohan Castaing - Maj 2024
Jancis Robinson
17+
Jancis Robinson - August 2024
Richard Juhlin Champagne Club
95
Richard Juhlin - September 2024
Wine Spectator
96
Alison Napjus - September 2024
Beskrivelse
Dom Pérignon er ubetinget den mest estimerede Champagne, som mægtige Moët & Chandon markedsfører, og her i den voldsomt udfordrende 2015-årgang, hvor man måtte sortere/kassere mere end halvdelen af Chardonnay druerne, demonstrerer dette ikoniske vinhus nok engang, at de har musklerne og viljen til at trodse udfordringerne og efterstræbe det episke.
Vinen blev til, da Comte Robert-Jean de Vogue i begyndelsen af 1930'erne overtalte den daværende ledelse til at lancere en særlig prestige cuvée på eksportmarkederne. Det blev til relanceringen af brandet "Dom Pérignon", som Moët & Chandon havde købt fra Mercier nogle år tidligere. Det første parti ankom til London i 1935, hvor vinen blev vel modtaget. Men det var først i 1936 - efter lanceringen i New York - at tingene trods verdenskrisen tog fart, og lige siden har Dom Pérignon været den mest berømte og mest eftertragtede Champagne i USA.
I perioden 1990 til 2018 var det Richard Geoffroy som førte legenden videre. Han var tidligere læge, men også i årtier en af de bedste vinsmagere i Champagne, og i sine senere år fik han lov til at forfølge sin drøm om at lancere denne legendariske Champagne senere end tidligere, og i de bedste årgange endda på 3 forskellige tidspunkter, således at dem, der havde råd, kunne opleve den kompleksitet, som Dom Pérignon kunne/kan opnå ikke blot efter 8-10 år, men også efter 16-18 år og sågar 25-30 års modning inden bundfaldet skydes bort og Champagneproppen bankes på plads. Så da Richard Geoffroy den 1. januar 2019 - efter at have skabt 15 årgange af Dom Pérignon - rakte stafetten videre til sin mangeårige assistent Vincent Chaperon, var det en legende, som takkede af.
Vinen får sin stil fra stort set lige dele Pinot Noir og Chardonnay idet Richard Geoffroy var nået frem til, at denne demokratiske fordeling skabte den bedste balance mellem på den ene side fylden og saftigheden fra de blå druer og på den anden side friskheden og letheden fra de grønne druer. Eller som han udtrykte det: "Det handler ikke nødvendigvis om koncentration, men om at ramme rigtigt og få alle de forskellige elementer frem i de rette proportioner".
Vincent Chaperon har deklareret 3 årgange af Dom Pérignon sammen med Richard Geoffroy, og denne årgang 2015 er hans tredje som Chef de Cave. Han beskriver resultatet således:
“Born of a year of exceptional contrasts, Dom Pérignon Vintage 2015 stands out with its soothing strength and striking tactile presence during tasting. Initially dark and enigmatic, this vintage wine reveals a texture that leaves an incomparable impression, offering a unique sensory experience. The structure of Dom Pérignon 2015 feels horizontal, broad and straight, reflecting the wine’s luminous austerity. Each mouthful covers the palate, making an impression with clear, clean flavours, drawn in straight lines rather than curves. This structured concept is Dom Pérignon’s authentic signature, in which the sense of touch becomes fundamental. Without this tactile dimension, the flavour of the wine could not fully unfold in the space and time of its tasting, mirroring the space and time of its production.”
Producent
Dom Pérignon er det mest estimerede "brand" blandt alle de Champagner, som mægtige LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton efterhånden markedsfører. Vinen blev til, da Comte Robert-Jean de Vogue i begyndelsen af 1930'erne overtalte den daværende ledelse til at lancere en særlig prestige cuvée på eksportmarkederne. Det blev til relanceringen af brandet "Dom Pérignon", som Moët & Chandon havde købt fra Mercier i 1930. Det første parti ankom til London i 1935, hvor vinen blev vel modtaget. Men det var først i 1936 - efter lanceringen i New York - at tingene trods verdenskrisen tog fart, og lige siden har Dom Pérignon været den mest berømte og mest eftertragtede Champagne i USA.
I perioden 1990 til 2019 var det Richard Geoffroy som førte legenden videre, og selvom han officielt rakt stafetten videre til Vincent Chaperon har han stadig sin daglige gang i kældrene. Richard Geoffroy er tidligere læge, men også i årtier en af de bedste vinsmagere i Champagne, og i det nye millennium fik han fået lov til at forfølge sin drøm om at lancere denne legendariske vin senere end tidligere, og i de bedste årgange endda på 3 forskellige tidspunkter, således at de, der har råd, kan opleve den kompleksitet, som Dom Pérignon kan opnå efter både 8-10 års, 16-18 års og sågar 25-30 års modning inden bundfaldet skydes bort og Champagneproppen bankes på plads.
Richard Geoffroy nåede i sine 29 år som Chef de Cave at deklarere hele 15 årgange af Dom Pérignon, heraf 2005, 2006, 2009 og 2008-årgangen sammen med Vincent Chaperon, som kom til Dom Pérignon i 2005, og som nu forfølger det mål som Richard Geoffroy aldrig nåede: At deklarere Dom Pérignon 10 år i streg.
Dom Pérignon produceres som en anden supermarkedsvin i store mængder, og det mest imponerende ved vinen er måske den kvalitet og konsistens, som Richard Geoffroy, Vincent Chaperon og deres team formår at fastholde.
Selve produktionens størrelse er en velbevaret hemmelighed, men et godt bud er 2 mio. flasker. Mindst, men det har aldrig påvirket Dom Pérignon negativt. Her handler det mere om image end om detaljer og måske allermest om den gemytlige kappestrid med Krug, det andet topbrand hos LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton
LVMH-gruppens Champagnehuse:
- Moët & Chandon: Impérial Brut som virkelig er kommet sig efter mange sløje år.
- Dom Pérignon: Utrolig konsistent kvalitet mængderne taget i betragtning, og en reduktiv stil som det er let at elske allerede ved frigivelsen.
- Krug: Imponerende komplekse vine med markant fadlagring som dyrker diversiteten mellem de enkelte frigivelser,
- Veuve Clicquot: Enken der i den massive markedsføring er mere gul/orange end nogensinde.
- Ruinart: Især deres Blanc de Blancs i den klare flaske har succes.
- Mercier: Moët's value for money brand.
Oprindelse
Region
Champagne regionen ligger øst for Paris og dækker ca 30.000 hektar fordelt på 5 underregioner. Med en lav gennemsnitstemperatur på året, er druemodning vanskelig, og vækstsæsonen er kort med faretruende risiko for frost i blomstringsperioden og regn i høstperioden. Jordbunden er kalkholdig, særlig hvor markerne er placeret på skråninger. Både Pinot Noir, Pinot Meunier og Chardonnay bruges til Champagne ofte i en blanding. Druerne gæres indledningsvis til en tør hvidvin, der inden salg gøres mousserende ved hjælp af Methode Champenoise. Champagne kan både være blandet af flere årgange (Non Vintage) eller være fra en enkelt årgang (Vintage) og vin fra Champagne har en unik status indenfor mousserende vin.Distrikt
Vallée de la Marne udgør sammen med Montagne de Reims og Cote de Blancs den centrale del af dyrkningsområdet for druer til Champagne. Vinmarkerne ligger på begge sider af Marne floden og dækker et areal på ca 8000 ha. Længst mod øst i dalen tættest på Montagne de Reims er Pinot Noir dominerende, mens Pinot Meunier dominerer beplantningerne i resten af dalen. Jordbunden er generelt præget af Micraster kalk samt mergel, og Vallée de la Marne rummer to Grand Cru kommuner, Ay og Tours-sur-Marne (sidstnævnte kun for Pinot Noir).
Næringsdeklaration
Indeholder sulfitter