Fakta
- 12 stk. 1.671,60
- 6 stk. 895,50
Fleurie Lieu-Dit La Madone
- 12 stk. 1.671,60
- 6 stk. 895,50
199,-
265,33 pr. l.
12 stk.
1.671,60
139,30 pr stk.
Spar 716,40
6 stk.
895,50
149,25 pr stk.
Spar 298,50
Anbefalinger
James Suckling
93
In spite of all the floral exuberance on the nose, this is a serious expression of this steep, granitic terroir that will probably soon become a premier cru. There’s a fascinating and delightful vein of violet aroma woven into the ripe raspberry and red cherry fruit of this beauty. Excellent concentration and really fine tannins. Long, silky finish with underlying stony minerality.Stuart Pigott - Marts 2025Bill Nanson's Burgundy Report
The development of the lieu-dit labels remains a priority here. The wines – all of them – surprised me with their fresh energy, they are much more in the energetic, almost 2021 in style, than the typically ’rounder’ 2023. I liked them! Bill Nanson - Marts 2025
Beskrivelse
Duboeuf’s barnebarn Adrien Duboeuf-Lacombe har besluttet meget aktivt at støtte de lokale myndigheders forsøg på at få tildelt de bedste vinmarker i Beaujolais status af Premier Cru, dels ved at fjerne betegnelserne Domaine og Château fra nogle af vinene, dels ved ikke at blande frugten fra de mange samarbejdspartnere helt så meget som tidligere.
Det handler om at skabe en ny serie af såkaldte Lieux-Dits vine, der alle har det til fælles, at frugten kommer fra vinmarker, der efter års geologiske undersøgelser, historisk dokumentation og smagninger nu er med i de puljer, som man gerne ser løftet op i en særlig liga. Et langt og sejt træk hvor producenterne i de forskellige distrikter efter en fælles guideline skal prøve at blive enige om, hvilke af de mange hundrede Lieux-Dits, de ønsker at promovere.
Arbejdet gik så småt i gang i 2017, og i 2023/24 blev producenterne i Fleurie, Brouilly og Moulin-à-Vent som de første enige om hvilke Lieux-Dits, de ville promovere. Producenterne i de øvrige Cru-kommuner skal efter planen være klar med deres indstillinger senest i 2029, hvorefter Institut National de l'Origine et de la Qualité (INAO) i 2035 skal være færdige med at definere hvilke Lieux-Dits, som smukkest bidrager til Beaujolais mangfoldighed og kompleksitet og dermed kan forfremmes til Premier Cru.
Her er det vinen fra den måske mest berømte Lieu-Dit i Fleurie, der tager sit navn fra den hvide madonnastatue, som vinbønderne fik monteret som spir på det lille kapel, de opførte på toppen af appellationen, i taknemlighed over at Jomfru Maria tilsyneladende hørte deres bønner om at Preussen ikke måtte få succes med at fuldføre den tyske samling.
Der er tale om frugt fra nogle af de 5 ha. med op til 60 år gamle vinstokke, som familien Darroze, der har samarbejdet med Duboeuf i mere end 40 år, har på de stejle granitrige skråninger op mod kapellet. Manuelt høst og druerne køres i plastkasser de 5 km. ned til Georges Duboeuf topmoderne anlæg i Romanèche-Thorins. Her soigneres drueklaserne inden alle stilke fjernes forud for gæringen, der foregår i rustfrit stål og beton uden knusning af druerne. Hovedparten af vinen modner 10 måneder i stål og beton, men for at afrunde vinen og tilføre den lidt kompleksitet modner en mindre del i brugte fade.
En smukt blomstrende vin med fine noter af kirsebær, brombær, søde hindbær, og også roser hvis den får lidt tid i glasset. Fint struktureret og slet ikke uden finesse i munden hvor silkeagtige tanniner bidrager med dybde og - den varme årgang taget i betragtning - overraskende friskhed.
"Sales are a battle right now, despite a quality that we’ve rarely seen before. 2023 brought a little hail and some dryness in the vineyards but also fine quality. We generally bottled later – we found rich and sunny wines – so only some wines were bottled in December/January – the reverse of 2024, where we accelerated a lot of bottling. We didn’t want a charicature warm vintage wine so we tried hard to keep the acidities…" Emeric Gaucher til Bill Nanson - Marts 2025
Producent
Les Vins du Georges Duboeuf er det største og ubetinget mest betydningsfulde navn i Beaujolais. Og med en produktion der i dag har rundet 30 mio. flasker er det en kendsgerning at mange, hvis ikke de fleste, har fået deres første oplevelser med druen Gamay og vinene fra Beaujolais via flasker fra Georges Duboeuf.
- Georges Duboeuf har funderet sin forretning på tre ting:
Samarbejde med flere end 300 vinbønder og druedyrkere. - Maceration carbonique. Gæring af de hele drueklaser, hvorved Beaujolais fik en frugt og umiddelbarhed, som ikke var set tidligere.
- Beaujolais Nouveau, lige fra det første væddemål blandt to journalister om hvem der først kunne nå hjem til London med den nye vin, op forbi 80'ernes hysteriske race om at komme først fem til de forskellige metropoler og frem til i dag hvor 25% af al Beaujolais fortsat forsvinder inden nytår.
Georges Duboeuf er opvokset på en lille vingård i Pouilly-Fuissé. Allerede som 6-årig hjalp han sine forældre med druehøsten. Han kvittede skolen før til og som 18-årig cyklede han rundt og solgte sin storebrors Chardonnay til de lokale restauranter, og da han opdagede, at der manglede noget rødvin i hans cykelsortiment startede de 2 brødre et af de smukkeste eventyr i den franske vins historie.
Først foregik det på cykel fra vingård til vingård for at smage og vælge, hvad der var værd at sælge. Siden er det fortsat under noget mere etablerede former, men besøgene hos vinbønderne og de omfattende smagninger udgør fortsat det egentlige fundament i forretningen.
I 1957 møder Georges Duboeuf Alexis Lichine fra Château Lascombes. De begynder at lave forretninger sammen, og Georges siger selv, at Alexis har en væsentlig aktie i alt det, som der siden skete på det forretningsmæssige område for Les Vins du Georges Duboeuf.
I efteråret 1977 var Lene Grønlykke for første gang forbi Georges Duboeuf. Sammen besøgte de Domaine Tour du Bief i Moulin-à-Vent, og med var også purken Jacob Grønlykke. Han sagde god for Gamay druerne, sådan som de smagte umiddelbart inden høsten, og lidt senere, da druerne var blevet forvandlet til en vin, hilste også de første medlemmer af Løgismose Vinklub Domaine Tour du Bief og dermed Georges Dubeouf velkommen til Danmark.
I de mere end 40 år, som er gået, har Georges Dubeouf og Løgismose haft et nært samarbejde og samtidig med at begge forretninger er vokset. For at sikre den rette eksponering indledte Løgismose derfor et samarbejde med Dansk Supermarked, som markedsfører et lille udvalg af Beaujolais vinene med de berømte blomster etiketter, mens top vinene - de såkaldte domainevine - fra de forskellige cru-kommuner markedsføres i Løgismoses webshop og udvalgte delikatessebutikker.
Selvom Georges Duboeuf i sine senere år påtog sig en rolle, der mest af alt mindede om en ældre statsmands og ikke længere involverede sig meget i forretningen, så var den sirlige slanke mand med det hvide hår og den pastelfarvede cashmere-trøje henslængt over skuldrene en hyppig gæst ved de mange smagninger lige til det sidste.
Men den 4. januar 2020 døde Georges Duboeuf i hjemmet i Romanèche-Thorins i en alder af 86. Hans hjerte ville ikke længere, og frugten fra 2019-høsten blev dermed den sidste, denne gudbenådede vinsmager nåede at være med til at evaluere.
Men eventyret fortsætter. Georges Duboeuf’s søn Franck trådte ind i selskabet i 1983. Da man åbnede forlystelsesparken Le Hameau du Vin i 1993 blev det underledelse af Francks hustru Anne Duboeuf og i 2012 blev det så deres ældste søn - Georges Duboeufs barnebarn - Adrien Duboeuf-Lacombe’s tur til, som chef for salg, marketing og strategi, at profilere familiefirmaet i de mere end 100 lande, som Georges Duboeuf’s vine eksporteres til.
"An excellent wine is always a work of art. It is first and foremost the result of the terroir, then of the care given to the vines, the right choice of harvest date and of course the know-how and talent of the winemaker" Georges Duboeuf (1934-2020)
Georges Duboeuf har så at sige været en del af Løgismose familien altid. Du finder det aktuelle sortiment her
Oprindelse
Region
Beaujolais ligger i forlængelse af Bourgogne mod syd og hører administrativt til denne region trods den slående nærhed til Rhone dalen. Klimaet er lunt indlandsklima og jordbunden er varieret med tydelige indslag af granit især i nord. Hoveddruen er Gamay, men der er også små beplantninger af Pinot Noir, Chardonnay og Aligoté. Basis niveauet formes af Beaujolais og Beaujolais-Villages, mens topniveauet udgøres af de 10 cru'er, som refererer til selvstændige vinbyer med særligt karakterfulde vine. Beajolais Nouveau er en specialitet, der frigives hvert år i november efterfølgende høst og hurtig gæring af druerne. Beaujolais er gennemgående friske og aromatiske rødvine.Distrikt
Fleurie er en af de 10 cru’er i Beaujolais i det østlige Frankrig. Det er en selvstændig AOC skabt i 1936. Der er dyrket 857 ha, hvilket gør Fleurie til en af de større cru’er i Beaujolais. Fleurie ligger nordligt i regionen, og jordbunden er nærmest eksklusivt pink granit, der gradvist eroderer ned af skråningerne i appellationen. Det højeste punkt er 425 m og mange vinmarker ligger over 300 m. Som i resten af Beaujolais er klimaet primært kontinentalt, og endnu mere udtalt her end længere sydpå, hvor der er lidt mere indflydelse fra Middelhavet. Gamay resulterer her i nogle af de mest feminine og elegante vine i Beaujolais med rubinrød farve og florale noter af iris og violer samt stenfrugter og røde bær. De bedste vine udvikler sig op til 10 år på flaske. Kun rødvin er inkluderet i appellationen.
Næringsdeklaration
Indeholder ikke sulfitter