Fakta
- Vin
- Spiritus & Drikke
- Smagekasser
- Mad
- Gavekurve & Grej
- Events
- Tilbud
- InspirationLæs om vin & madRejseguide til vin og madMit bedste mad & vin tipVinproducenterVin & MadVin & OstRåvarefokusKokketipsBarskabetVinvidenOm LøgismoseBocuse d'Or DanmarkHistorien om LøgismoseKlub Løgismose Vin & MadSmag, holdning og håndværkBag om LøgismoseLøgismose MejeriLøgismose kyllingen
- Opskrifter
- Butikker
- 1 stk. 143,65
Ron Havana Club Añejo 3 Años
- 1 stk. 143,65
169,-
241,43 pr. l.
1 stk.
143,65
Spar 25,35
Anbefalinger
Difford's Guide
*****+ Outstanding
Difford's Guide 2020
World Rum Awards
Gold
World Rum Awards 2023
Beskrivelse
Denne Havana Club 3 Años, der også kalder sig "original", er sammen med Havana Club Añejo Especial og Havana Club 7 Años blandt de mest populære og bedst kendte Rom på verdensmarkedet, og det med god grund. For på trods af masseproduktion er der tale om kvalitetsprodukter, og så gør det jo ikke noget, at det statsejede Havana Club Distillery Ronera de Santa Cruz del Norte i 1993 indledte et joint venture med mægtige Pernod Ricard som siden har positioneret Havana Club mindst lige så stærkt, som i årene op til den cubanske revolution.
Der er tale om kolonne destilleret cubansk sukkerrørsmelasse, der er modnet mindst 3 år på ex-bourbon-fade i de tropiske lagerhaller øst for Havana inden den er nedvandet til en salgsstyrke på 37,5% eller 40% afhængig beskatningsforholdene på de forskellige markeder.
Så let lagret og så let gylden, at der nærmest stadig er tale om en hvid Rom. Meget mild med nærmest frugtige noter af ananas inden krydderierne fra ristet kokos, muscovado sukker, ingefær, peber og vanilje pibler frem. Let, afbalanceret, sødmefuld og med en let antydning af citrus. Måske ikke videre udfordrende men fuldstændig fantastisk for cocktailelskere, der er på jagt efter autentiske cubanske Mojitos og Daiquiris.
Bonusinfo: På alle Havana Clubs labels gengives La Giraldilla, der er blevet et historisk symbol i Havana. Oprindeligt en bronzestatue skabt af kunstneren Gerónimo Martín Pinzón i 1634 for at ære Isabel de Bobadilla, Havanas første og eneste kvindelige guvernør. Senere genskabt som en vejrhane på toppen af det vestlige vagttårn af El Castillo de La Fuerza Real, så skibene kendte vindretningen, når de nærmede sig havnen i La Havana.
Producent
Ronera de Santa Cruz del Norte, der ligger på den cubanske kyst et halvt hundrede km. øst for Havana, er ubetinget Cubas største og vigtigste destilleri. En virksomhed, der hvis man tæller de mange bønder, der arbejder i sukkerrørsplantagerne med, har udviklet sig til et samfund i samfundet, hvor man sammen med de lokale myndigheder har defineret de visionære "Créateurs de Convivialité" og "Desde el grano al vaso" programmer, som i takt med tidsånden skal bane vejen for større fokus på bæredygtighed og social ansvarlighed.
Ronera de Santa Cruz del Norte kaldes også Havana Club Distillery og de 3 masseproducerede brands Havana Club 3 Años Original, Havana Club Añejo Especial og Havana Club Añejo 7 Años er i hver deres kategori blevet definerende for hele industrien, og, hvis man lige parkerer snobberiet et øjeblik, er der også tale om produkter, som med deres prissætning indfrier de fleste cocktailelskeres forventninger, når det kommer til autentiske cubanske Mojitos og Daiquiris. Og skulle det ikke være fint nok, så er Havana Club også leveringsdygtige i en hel stribe highend produkter. Herunder den nu ikoniske Ron Máximo Extra Añejo, som Havana Clubs Maestro Ronero Don José Navarro skabte tilbage i 2005. En efter sigende mindst 100 år gammel Rom, som fyldes i en skørt tung mundblæst krystalkaraffel, og kun frigives i 1.000 eksemplarer om året.
Havana Club blev grundlagt af spanieren Don Jose Arechabala, som forlod hjemlandet i 1862 for at prøve lykke på Cuba. I 1878 købte han et lille destilleri i byen Cárdenas, som efter hans død i 1923 fik navnet Jose Arechabala S.A. Det var nogenlunde samtidig med, at amerikanerne begyndte at strømme til Cuba for at feste og nyde cigaren, og det ledte i 1934 frem til udviklingen af brandet Havana Club, som med sin engelske stavemåde og let udtalte navn var direkte rettet med det nye velbeslåede publikum, som i de efterfølgende år i den grad sagde "ja tak" til konceptet, så Havana Club overhalede alle andre cubanske brands. Familien Arechabala håndterede herefter både naturkatastrofer, mord og afpresningsforsøg, indtil det i 1960 var slut, da Fidel Castro i forlængelse af den cubanske revolution valgte at nationaliserede Cubas destillerier uden nogen former for kompensation.
Herefter blev Havana Club det nye regimes største eksportsucces og nærmest et nationalt ikon. På grund af det anstrengte forhold til USA røg hovedparten af produktionen til Sovjetunionen og de østeuropæiske stater, og det blev et problem, da Berlinmuren faldt og Sovjetblokken brød sammen, hvorefter en presset cubansk regering i slutningen af 1993 valgte at sælge 50% af Havana Club til Pernod Ricard og dermed indlede et joint venture med den vestlige kapitalisme for så at sige at ”sælge” eksporten tilbage.
Manøvren blev udefra set en kæmpe succes, og Havana Club er i dag med flere end 50 mio. solgte flasker det 3. største Rom brand i verden, hvilket betyder, at aftapningen nu også sker lokalt. Blandt andet siden 2008 også i Indien.
Men i USA halter det stadig, dels fordi Arechabala familien mistede rettighederne til varenavnet Havana Club tilbage i 1973 fordi deres advokat meget belejligt sad fængslet på Cuba, da han skulle møde i retten, dels fordi familien, da de fik kendskab til Pernod Ricards ankomst, valgte at sælge de originale recepter til Bacardi. Det har ført til en meget kulørt, meget kostbar snart 30-årig strid mellem Bacardi og Pernod Ricard, og at der i dag findes endnu en Havana Club, som destilleres i Cataño i Puerto Rico.
Den cubanske Havana Club genkendes ved at der på alle labels er et lille billede af La Giraldilla, der er blevet et historisk symbol i Havana. Oprindeligt en bronzestatue skabt af kunstneren Gerónimo Martín Pinzón i 1634 for at ære Isabel de Bobadilla, der var Havanas første og eneste kvindelige guvernør. Senere genskabt som en vejrhane på toppen af det vestlige vagttårn af El Castillo de La Fuerza Real, så skibene kendte vindretningen, når de nærmede sig havnen i Havana.
Næringsdeklaration
Indeholder ikke sulfitter