Fakta
- 1 stk. 1.061,65
Small Batch Rye Whisky Aged 10 Years
- 1 stk. 1.061,65
1.249,-
1.784,29 pr. l.
1 stk.
1.061,65
Spar 187,35
Anbefalinger
Wine Enthusiast
96
First, a warning: this is only for those who like their rye big and brawny. It starts off innocuously with a maple-syrup color, and a pretty, complex and subtle scent: honey, vanilla, a sight medicinal tinge and faint clover notes. It feels silky on the tongue and at first, the flavors reflect caramel, burnt orange and a whisper of smoke, but then a mouth-warming wave of tannic bite sweeps overall and lingers for a good long time. Straight up or on the rocks. Kara Newman - November 2010
Beskrivelse
WhistlePig "Small Batch Rye Whisky Aged 10 Years" som først blot hed "Rye Whisky Aged 10 Years" og dernæst "Straight Rye Whisky Aged 10 Years" er den forunderlige historie om et lille destilleri i en romantisk rød lade bygning oppe i Shoreham i delstaten Vermont, som lykkedes med at komme på alles læber, da amerikanernes interesse for (og dermed salget af) de rene "Rye Whiskeys" eksploderede omkring 2010.
Holdet bag WhistlePig købte allerede modnet rug Whisky fra nogle af de øverste hylder hos mægtige Alberta Distillers i Calgary i Canada. De fik Whiskyen smidt på tog på den 4.000 km. lang rejse hen over det nordamerikanske kontinent til Vermont, og efter en ikke nærmere specificeret ekstra modning fik de Whiskyen nedvandet til 50% og fyldt den på de unikke luksuriøse flasker med seriøse korkpropper.
Og vupti, godt hjulpet af en hær af såkaldte brand ambassadører, blev WhistlePig på bare 3 år, den bedst sælgende Rye Whisky i Nordamerika, og i dag er produktionen blevet så stor, at den romantiske (og kostbare) vej omkring den røde lade bygning angiveligt er blevet sløjfet. Og at det var en omvej, eller en gimmick om man vil, beviser WhistlePig Small Batch Rye Whisky såmænd helt af sig selv, i det ingen anmeldere endnu har noteret forandringer i udseendet, duften eller smagen.
Tilbage står en af de mest fantastiske markedsføringshistorier i nyere tid, som man kan vælge at blive imponeret eller forarget over. De fleste vælger det første, og da der er mange andre berusende historier i omløb, er der da heller ingen grund til at forarges.
Allerede navnet WhistlePig og tegningen af det lille svin på etiketterne signalerer, at spiritus handler om at have det sjovt, og så gør det heller ikke så meget at svinet, som de i øvrigt kalder Mortimer Jr., heller ikke ligner det New Zealandske fløjtesvin.
Producent
WhistlePig er et Whisky brand, der kombinerer strejf af luksus med et glimt i øjet. Godt hjulpet af en god historie, amerikanernes voksende interesse for rene "Rye Whiskeys" og ikke mindst en mindre hær af såkaldte brand ambassadører, er WhistlePig på få år blevet den bedst sælgende modnede Rye Whisky i Nordamerika.
WhistlePig er grundlagt af den kontroversielle og flamboyante republikanske politiker, skuespiller og iværksætter Raj Peter Bhakta, der i 2006, efter blandt andet at have demonstreret mod den porøse indvandrerkontrol mellem USA og Mexico ved at krydse grænsen på en cirkuselefant sammen med et Mexicansk Mariachi-band, valgte at blinke af fra livet i overhalingsbanen.
Bhakta købte en gammel landbrugsejendom, der også tidligere havde huset et mejeri i de bølgende bakker i Champlain Valley i Vermonts tæt på den canadiske grænse, og samtidig med at han påbegyndte en restaureringen af ejendommen omdøbte han den til WhistlePig.
Bhaktas vision var at producere det første Whisky, der var 100% amerikansk og 100% transparant fra jord, til gård, til flaske siden forbudstiden.
Bhakta fik Maker's Mark Distillerys mangeårige Master Distiller (1994-2008) David Pickerell til at stå i spidsen for projektet, og da Whisky som bekendt er en del år undervejs aftale de at lancere en modnet straight Rye Whiskey som ikke helt var deres egen til at forsøde ventetiden og forhåbentlig finansiere de forstående investeringer.
David Pickerell tog til mægtige Alberta Distillers Limited i Calgary i Canada, der regnes for førende når det kommer til rug destillater, og udvalgte David forskellige batchs af Whisky, der allerede var modnet 7-9 år i nye hårdbrændte egefade. Whiskyen blev herefter fyldt på ståltanke, som blev transporteret på tog de 4.000 km. hen over det nordamerikanske kontinent til Vermont, og efter en ikke nærmere specificeret ekstra modning i ex-Bourbon fade blev Whiskyen fyldt på de unikke luksuriøse flasker med WhistlePig-logoet stemplet ind i glasset og forseglet med seriøse korkpropper.
Den første WhistlePig blev lanceret i 2010 og efter sigende var der tale om en investering på 1 mio. $. Selvom flasken er luksuriøs signalerer navnet WhistlePig og tegningen af det lille svin på etiketterne, at det handler om at have det sjovt, og så gør det heller ikke så meget at svinet, som de i øvrigt kalder Mortimer Jr. for tiden, heller ikke ligner det New Zealandske fløjtesvin, som flere og flere vælger som et lidt usædvanligt kæledyr.
WhistlePig blev med årlige vækstrater på mellem 70 og 100% og adskillige topanmeldte såkaldt "single cask" aftapninger, at den oprindelige gameplan gled lidt i baggrunden. I stedet inviterede Bhakta forskellige investorer med på rejsen og da de i 2016 ønskede at kapitalisere deres investeringer ledte det frem til en bitter strid ved de amerikanske domstole.
David Pickerell døde pludseligt i 2018 og i 2019 blev Raj Peter Bhakta tvunget til at slippe drømmen om at blive personligheden bag USA's første 100% amerikanske jord til bord Rye Whisky siden forbudstiden. I dag er det således en Liz Rhoades, der er blevet chef for whiskyudviklingen, og sammen med den nye Chief Blender Meghan Ireland, er hun nu en del af den girlpower, der de næste år skal realisere Raj Peter Bhaktas drømme.
Imens fortsætter WhistlePigs succes ufortrødent, og en af de sidste dage i 2020 kunne de nye ejere annoncere, at "WhistlePig is pleased to announce that Moët Hennessy, the world leader in luxury wines and spirits, has agreed to become WhistlePig’s partner in bringing its premier aged rye whiskey to consumers in selected markets around the world. In addition, as part of this agreement Moët Hennessy has acquired a minority stake in WhistlePig. The partnership and minority investment will have no impact on WhistlePig’s distribution partnerships in North America and is focused on building WhistlePig and the brand outside of North America."
Næringsdeklaration
Indeholder ikke sulfitter