Fakta
- 1 stk. 3.356,65
Vodka Belvedere Pure - Methusalem 6L
- 1 stk. 3.356,65
3.949,-
658,17 pr. l.
1 stk.
3.356,65
3.356,65 pr stk.
Spar 592,35
Anbefalinger
Ultimate Spirits Challenge
94 - Excellent, Highly Recommended
Bold and ripe nose rife with aromas of sweet warm grains, tropical melon, white pepper, and vanilla. Rich and silky smooth on the palate with hints of orchard fruit and an allusion to freshly baked bread. A nice touch of spice emerges on the finish. - Ultimate Spirits Challenge 2022
Beskrivelse
Når det kommer til Belvedere Vodka er det vigtigt at hæfte sig ved det lille ord "Pure", da det netop er den klare rene smag, man efterstræber. Der er bare et let strejf af sødme (vanilje) og ellers er den på vej et sted hen, hvor de 40% alkohol ikke mærkes, men bare fornemmes bag den milde, bløde, fyldige og fløjlsagtige oplevelse i munden.
Belvedere betragtes som den første luksus vodka på markedet og den produceret på et højteknologisk anlæg Polmos Zyrardów 45 kilometer vest fra den polske hovedstad Warszawa. Det første anlæg blev opført af Dawid og Mejer Pines i 1910 og siden nationaliseret og brugt til produktion af hovedsagelig billig Vodka til folket i overstrømmende mængder (bl.a. Wyborowa, Zubrowka og Luksusowa). I slutningen af 1980'erne gik staten i et partnerskab med Millennium, og sammen skabte de i 1993 brandet Belvedere, som var funderet på polske Vodka traditioner, men udelukkende rettet mod eksportmarkederne.
Fabrikken blev privatiseret i 2001 med Millennium LLC som hovedaktionær, og det åbnede mulighed for at mægtige LVMH-Group kunne købe sig ind i Millennium, og i april 2005 var den totale overtagelse og privatisering en realitet. Siden er det gået stærkt og Belvedere er i dag det stærkeste, bedst markedsførte og angiveligt også mest bæredygtige Vodka brand på markedet.
Destilleriet Polmos Żyrardów er således det første, der har modtaget et tilskud fra EU for yderligere at styrke destilleriets bæredygtigheds program Belvedere Cares. Det handler om lokal forankring og om at spare energi under vodka-destillationsprocessen, og samlet set har Belvedere i perioden 2012 til 2019 været i stand til at reducere CO2-emissionerne med 42% pr. liter produceret spiritus, ved at skifte fra olie til naturgas og ved via et Raw Spirit Program at outsource den indledende forarbejdning af rug og kartofler samt den første destillering til små lokale destillerier.
Initiativer som har fået International Spirits Challenge (ISC) til at hædre Belvedere som “Vodka Producer of the Year” i både 2015. 2016 og 2017.
“This grant offers a very ambitious and exciting opportunity for our distillery. With this grant, we hope to cut CO2 emissions even further by 80%, becoming one of the greenest distilleries in the world.” Rodney Williams - President for Belvedere Vodka
Producent
Belvedere Vodka slut produceres på Żyrardów Polmos (Polmos betyder destilleri) i den lille by Zyrardów, der ligger Mazoviske sletter omkring 45 km vest for Warszawa. Destilleriet blev etableret af brødrene Dawid og Mejer Pines tilbage i 1910, og med en placering, hvor der både var rigelige mængder vand og direkte adgang til den strategiske jernbane mellem Warszawa-Wien, omfavnede de fra starten de logistiske udfordringer og fik tidligt succes med at producere billig Vodka til folket.
Brødrene var imidlertid jøder, og det tvang dem til at afhænde Pinas-destilleriet i midten af 1930'erne. De nye ejere var imidlertid visionære, og de påbegyndte moderniseringer, som skulle gøre destilleriet til et af de mest effektive og teknologisk mest avancerede i Europa.
Desværre fulgte den tyske invasion af Polen og efterfølgende den 2. Verdenskrig. Alt blev sat på vågeblus, og efter krigen, nationaliserede det nye kommunistiske regime Pinas-destilleriet sammen med 24 andre, som alle blev omdøbt til "Polmos" fulgt af navnet på den nærmeste by.
Så Pines blev til Polmos Żyrardów, og da det med afstand var det mest veludrustede destilleri i efterkrigstidens Polen, kom Polmos Żyrardów til at spille en hovedrolle i reetableringen af den polske Vodka industri. Først ved at de i en årrække producerede rå sprit til en række af kollegaerne, og senere (og i stadig højere grad) ved at de lånte opskrifterne og blandede og tappede for andre af kollegaer. Heriblandt Wyborowa, Zubrowka og Luksusowa.
Hovedparten af alle disse Vodka blev produceret med et fast blik på prispunktet, så da optimismen vendte tilbage i den polske økonomi fornemmede teamet hos Polmos Żyrardów, at der var plads til et nyt premium brand, der både i smag og præsentation skulle distancere fra det, som de øvrige polske destillerier var i stand til at levere.
Det blev til Belvedere Vodka opkaldt efter det kongelige palads Belwederski i Warszawa, som stadig blev beboet af den polske præsident Lech Wałęsa, da de første flasker blev produceret tilbage i 1994. Symbolikken var til at tage at føle på, og den nye Belvedere Vodka fik trods sit (efter polske forhold) svimlende prispunkt hurtigt succes og ry som den finest tilgængelige på markedet.
Nogenlunde samtidig rullede Absolut Vodka som en lavine ud over det amerikanske marked og det fik den spiritusdistributøren Edward Jay Phillips til at se sig om efter en Vodka, som kunne markedsføres som endnu mere premium end Absolut. Det førte ham blandt andet til Polen, og resten er som man siger historie.
I 1994 etablerede han Millennium Import Company og i 1995 erhvervede han rettighederne til at markedsføre Belvedere Vodka i USA, og da planen var at den skulle lanceres som en super-premium Vodka fulgte udviklingen af den iøjnefaldende slanke frostede flaske med Belwederski paladset indrammet af 2 træer klædt i sne. Belvedere blev lanceret i USA i 1996 og den blev hurtigt lige så populær som Absolut.
Det førte til, at Millennium Import Company i samarbejde med den polske stat investerede i udvidelser og modernisering af Polmos Żyrardów, og da den nyvalgte polske regering i oktober 2001 privatiserede Polmos Żyrardów, blev Millennium Import og staten hovedaktionærer. Belvederes succes var blevet bemærket på direktionsgangen hos LVMH (luksusvarekonglomeratet bag Louis Vuitton, Krug og mange flere), og i 2002 erhvervede de 40% af Millennium Import. En andel som i 2004 blev løftet til 70%, og i 2005 kom det så, at LVMH havde taget den fulde kontrol over Millennium Import.