Fakta
- 6 stk. 27.024,90
Champagne Dom Pérignon Plénitude 2 Brut
- 6 stk. 27.024,90
5.299,-
7.065,33 pr. l.
6 stk.
27.024,90
4.504,15 pr stk.
Spar 4.769,10
Anbefalinger
Vinous by Antonio Galloni
98
Antonio Galloni - Marts 2024
Decanter Magazine
96
Tom Hewson - Juni 2024
Jancis Robinson
19
Jancis Robinson - Juni 2024
Robert Parker - The Wine Advocate
95
Yohan Castaing - Maj 2024
Beskrivelse
Lanceringen af de to begreber P2 og P3 markerede en mere præcis betegnelse for de vine, der før gik under betegnelsen Oenotheque. Dom Perignon har været igennem flere faser med varierende etikette udtryk i forbindelse med markedsføringen af sent degorgerede vine fra Oenotheque, men budskabet om de mange år i kælderen blev aldrig helt klart for dem, der eftertragtede vinen, og også havde eller tog sig råd til at købe den.
Med P2 og P3 har man skabt den differentiering, der før var svært gennemskuelig på trods af, at man fra Dom Perignons side forsøgte sig med forskellige farvenuancer på etiketterne under Oenotheque konceptet.
P står for Plénitude og markerer de højdepunkter i enhver årgangs udvikling, hvor intensitet og kompleksitet topper. Richard Geoffroy, der var Chef de Cave hos Dom Perignon fra 1990 til 2019 og stadig har sin gang i de lange kældergange, taler typisk om 3 plénitudes i Dom Perignons udvikling, hvor den første nås ved den første frigivelse typisk 8-10 år fra høståret.
Størstedelen af produktionen sælges på dette tidspunkt, men en mindre del forbliver i kælderen og lagrer videre udegorgeret. Disse vine smages løbende af Richard Geoffroy og den nye chef de Cave Vincent Chaperon, og når de vurderer, at det næste højdepunkt er tæt på, degorgeres et antal flasker til frigivelse med angivelsen af et P2 på etiketterne, men en lille smule beholdes i kælderen med henblik på at kunne præsentere det ultimative højdepunkt: P3
Der frigives kun ganske få flasker P3, og typiske er der tale om flasker, der har ventet 30-40 år eller mere mens gærresterne beskyttede mod iltning og forstærker moussens cremede karakter og en forunderlig syre supporterer vinen på dens lange rejse.
Geoffroy har opsummeret forskellene således:
P1 is all about harmony
P2 is about energy
P3 is about integration and complexity
Desuden pointerede Richard Geoffroy, at alder ikke giver styrke og vægt, men energi og præcision. Den lange tid på bærmen tilfører vinen en kompleks finesse, som den ikke ville få uden bundfaldet, og samtidigt åbnes der op for en efterfølgende flaskelagring, som vil belønne den tålmodige vinentusiast med yderligere subtile dimensioner i Champagneglasset.
Priserne er et kunstværk i sig selv, men alle årgange af den tidligere Oenothèque og de nuværende P2 og P3 er ganske enkelt ekstraordinære, og fra de få, der har haft mulighed for at smage flere årgange ved siden af hinanden, hører vi, at årgangene ikke overgår, men supplerer hinanden og styrker fortællingen om et af de mest eksklusive luksusprodukter i vinens verden.
2006 concluded an exceptional series of five vintages of Dom P in a row. Four of them were marked by heat, which resulted in very ripe grapes at the time of the harvest. This was unprecedented in three centuries of winemaking in Champagne and introduced a new challenge, 'allowing Dom Pérignon to push its creative process even further'. The years 2002 to 2006 have revealed considerable variations in vintages: from the hot years of 2003 and 2005 to what are described as 'the feelings of generosity and light' associated with 2002 and 2006. (I have a tendresse for the 2004 - see 2002 and 2004 de luxe champagnes compared.) More hot than dry, 2006 was almost tropical due to alternating periods of sun and rain. After a late spring, a heatwave in July was followed by a cold, very wet August. The heat came back in September, allowing the grapes to reach full ripeness. Mature bready nose and wonderful tension on the creamy palate. Long and rich. A treat of a wine. Always difficult to suggest a drinking window for these late-release champagnes! Jancis Robinson – Juli 2024
Producent
Dom Pérignon er det mest estimerede "brand" blandt alle de Champagner, som mægtige LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton efterhånden markedsfører. Vinen blev til, da Comte Robert-Jean de Vogue i begyndelsen af 1930'erne overtalte den daværende ledelse til at lancere en særlig prestige cuvée på eksportmarkederne. Det blev til relanceringen af brandet "Dom Pérignon", som Moët & Chandon havde købt fra Mercier i 1930. Det første parti ankom til London i 1935, hvor vinen blev vel modtaget. Men det var først i 1936 - efter lanceringen i New York - at tingene trods verdenskrisen tog fart, og lige siden har Dom Pérignon været den mest berømte og mest eftertragtede Champagne i USA.
I perioden 1990 til 2019 var det Richard Geoffroy som førte legenden videre, og selvom han officielt rakt stafetten videre til Vincent Chaperon har han stadig sin daglige gang i kældrene. Richard Geoffroy er tidligere læge, men også i årtier en af de bedste vinsmagere i Champagne, og i det nye millennium fik han fået lov til at forfølge sin drøm om at lancere denne legendariske vin senere end tidligere, og i de bedste årgange endda på 3 forskellige tidspunkter, således at de, der har råd, kan opleve den kompleksitet, som Dom Pérignon kan opnå efter både 8-10 års, 16-18 års og sågar 25-30 års modning inden bundfaldet skydes bort og Champagneproppen bankes på plads.
Richard Geoffroy nåede i sine 29 år som Chef de Cave at deklarere hele 15 årgange af Dom Pérignon, heraf 2005, 2006, 2009 og 2008-årgangen sammen med Vincent Chaperon, som kom til Dom Pérignon i 2005, og som nu forfølger det mål som Richard Geoffroy aldrig nåede: At deklarere Dom Pérignon 10 år i streg.
Dom Pérignon produceres som en anden supermarkedsvin i store mængder, og det mest imponerende ved vinen er måske den kvalitet og konsistens, som Richard Geoffroy, Vincent Chaperon og deres team formår at fastholde.
Selve produktionens størrelse er en velbevaret hemmelighed, men et godt bud er 2 mio. flasker. Mindst, men det har aldrig påvirket Dom Pérignon negativt. Her handler det mere om image end om detaljer og måske allermest om den gemytlige kappestrid med Krug, det andet topbrand hos LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton
LVMH-gruppens Champagnehuse:
- Moët & Chandon: Impérial Brut som virkelig er kommet sig efter mange sløje år.
- Dom Pérignon: Utrolig konsistent kvalitet mængderne taget i betragtning, og en reduktiv stil som det er let at elske allerede ved frigivelsen.
- Krug: Imponerende komplekse vine med markant fadlagring som dyrker diversiteten mellem de enkelte frigivelser,
- Veuve Clicquot: Enken der i den massive markedsføring er mere gul/orange end nogensinde.
- Ruinart: Især deres Blanc de Blancs i den klare flaske har succes.
- Mercier: Moët's value for money brand.
Oprindelse
Region
Champagne regionen ligger øst for Paris og dækker ca 30.000 hektar fordelt på 5 underregioner. Med en lav gennemsnitstemperatur på året, er druemodning vanskelig, og vækstsæsonen er kort med faretruende risiko for frost i blomstringsperioden og regn i høstperioden. Jordbunden er kalkholdig, særlig hvor markerne er placeret på skråninger. Både Pinot Noir, Pinot Meunier og Chardonnay bruges til Champagne ofte i en blanding. Druerne gæres indledningsvis til en tør hvidvin, der inden salg gøres mousserende ved hjælp af Methode Champenoise. Champagne kan både være blandet af flere årgange (Non Vintage) eller være fra en enkelt årgang (Vintage) og vin fra Champagne har en unik status indenfor mousserende vin.Distrikt
Vallée de la Marne udgør sammen med Montagne de Reims og Cote de Blancs den centrale del af dyrkningsområdet for druer til Champagne. Vinmarkerne ligger på begge sider af Marne floden og dækker et areal på ca 8000 ha. Længst mod øst i dalen tættest på Montagne de Reims er Pinot Noir dominerende, mens Pinot Meunier dominerer beplantningerne i resten af dalen. Jordbunden er generelt præget af Micraster kalk samt mergel, og Vallée de la Marne rummer to Grand Cru kommuner, Ay og Tours-sur-Marne (sidstnævnte kun for Pinot Noir).
Næringsdeklaration
Indeholder sulfitter