VINVIDEN
ZINFANDEL-VINE
Den berømte californiske vinmager Steve Millier, som har været involveret i vinindustrien i mere end 40 år skaber nu, mens han er på vej mod sit længe fortjente otium, nye brands, der på frugten fra gamle Zinfandel-vinstokke profilerer både druen og det terroir, som vinstokkene står plantet midt i. Det er fascinerende, og vi har glædet os til præsenterer to af Steve Milliers nye vine. Ikke mindst fordi de kommer med et spændende forhold mellem pris og kvalitet.
ZINFANDELS EPICENTER
Zinfandel er Californiens trofaste arbejdshest og er årsag til vine i mange forskellige udtryk lige fra næsten farveforladte blushvine, hen over rosinerede restsøde rødvine og frem til voldsomme frugt- og alkoholeksplosioner, som stadig tager pippet fra mange af dem, der er blevet opfostret med Bordeaux og Bourgogne i sutteflaskerne.
Rigtig meget bliver produceret med blikket stift rettet mod den laveste fællesnævner, og når skruelåget bliver drejet eller dåsen bliver trukket op er alternativet ikke altid andre vine, men derimod Pepsi og Coca Cola. Det har fået adskillige producenter, især i Napa Valley, til at trække stikket på druen, og i dag er nogle af de store ZIN-vine, der engang stod som fyrtårne (f.eks. fra Joseph Phelps og Rutherford Hill) for længst borte.
Heldigvis har mange holdt fanen højt, og især omkring Lodi – der ligger halvanden times kørsel fra San Francisco ind og op mod Sacramento – er der gang i en så spændende udvikling, at området nu kaldes for epicenteret for Zinfandel.
LODI-VIN
Lodi fik sin appellation allerede i 1986, men i mange år var der kun en håndfuld, som satte navnet Lodi på deres vin, mens det meste blev anonymiseret af store spillere som f.eks. Woodbridge. Sådan er det ikke længere. De store spillere er begyndt at skabe vine på frugten fra deres bedste parceller og lancerer dem som særlige Lodi-specialiteter, og samtidig nærmer vi os 100 mindre producenter, som tapper deres egne Lodi-vine.
Steve Millier har siden 1989 været Director of Winemaking for John Kautz Farms, som ejer hele 3.200 ha. eller hvad der svarer til 8% af hele det tilplantede areal – og han arbejder således for en af de helt store spillere i distriktet. Sammen med Jack Kautz har han tidligere skabt en stribe profitable brands, og nu har han så fået lov til at definere et par lidt mindre, lidt mere fokuserede mærkevarer, som skal bide skeer med de bedste vine fra de mindre producenter og bidrage til profileringen af Lodi-distriktet.
MADDIE LANE OLD VINE ZINFANDEL, 2017
Steve Milliers seneste projekt, der har fået navnet M for Maddie efter Gail og John Kautz’ barnebarn Maddie, der er 4. generation i den indflydelsesrige familie, som står bag vinen. Gamle vinstokke herunder en del, som står på hundrede år gamle originale rødder, som har overlevet vinlusen i sandet. Sorte brombær og kirsebær og pikante strejf fra de få måneders fadlagring. Stadig fyldig, men også nærmest legesyg.
LAV RETTEN TIL ZINFANDEL
Braiseret lammeskank - en intens og smagsrig oplevelse med masser af saft og kraft. Og så tilmed en ret, som kan forberedes i god tid og blot varmes og anrettes, når gæsterne ankommer.