BAG OM LØGISMOSE
MØD MAGNUS LAIER SONNE, KOK OG TIDLIGERE GASTRONIMISK UDVIKLER
Mød manden, som har været ansigtet bag udviklingen af en stor del af Løgismoses produkter i detailhandlen, og også ansigt for Løgismose og Nettos kampagne Et Umage Par.
Kok og tidligere gastronomisk udvikler i Løgismose, Magnus Laier Sonne, har fået kokkefaget ind allerede fra barnsben. I sin barndom i Nexø på Bornholm hjalp hele familien til i faderens fiskerestaurant i de lange sommerferier. Her lærte Magnus kokkefaget fra bunden, lige fra den daglige opvask til filetering og stegning af frisk fisk. Men Magnus skulle forbi både lærerseminariet og et jurastudie før det stod ham klart, at det var kok han ville være.
I dag har Magnus været kok i mere end 10 år og som familiefar med tre børn er det drømmen om at skabe bedre fødevarer og produkter for alle danskere, der drev ham i det daglige arbejde som gastronomisk udvikler i Løgismose.
I begyndelsen af sin karriere står Magnus i køkkenet på små, intime gourmetrestauranter af den bedste slags. Københavnske restauranter på michelin-niveau. Det høje energiniveau, de bedste råvarer, skønheden i omgivelser og maden og at skabe retterne fra bunden, er det, der hver dag tænder og motiverer Magnus.
Men da Magnus fylder 30 og får sit første barn, ændrer ambitioner og drømme sig. Maden er stadig alfa omega, men på en anden måde. Nu er det familie- og hverdagsmaden der fylder. Det er drømmen om at sikre de bedste råvarer og gøre god mad tilgængelig for de mange, der spirer. Det er senere dén drøm, der får Magnus til at sige ja til jobbet som gastronomisk udvikler i Løgismose efter en årrække som selvstændig og som udvikler for Årstiderne.
Som gastronomisk udvikler i Løgismose var Magnus hver dag med til at give tusindvis af mennesker mulighed for at vælge bedre mad af gode råvarer. Mad uden hokus pokus, hvor mennesker har gjort sig umage hele vejen igennem – lidt ligesom i restauranten, bare til en helt anden pris og i meget større skala.
For Magnus var dét at kunne skubbe til grænsen for, hvad der er muligt i storskalaproduktion både ift. råvarer og produktionsmetoder, og dermed skabe noget ekstraordinært til danskerne, en kæmpe tilfredsstillelse. Det er en svær disciplin og et stort ansvar, når man er med til at sætte dagsordenen og ens smag skal gøre dig gældende for mange mennesker. Det kan af og til give ondt i maven, når projekterne ikke lykkes i første forsøg, men det er det det hele værd, når Magnus finder sine egne produkter ude i Nettos butikker.
Magnus er bevist om, at det er et stort ansvar at lave produkter til så mange mennesker. Og derfor er det vigtigt for ham at kunne se sig selv og forbrugerne i øjnene, i alt hvad han gør. Den oprigtighed er årsagen til, at Magnus sagde ja, til at være med i brandingkampagnen ”Et Umage Par”.
Efter Magnus startede hos Løgismose står han bag adskillige produkter til Netto-sortimentet. Men der er særligt to produkter han er ekstra stolt af. Serien af gammeldags modnede sild, og Årgangsgløggen 2020. Produkterne har skubbet tilpas meget til branchen og til de produktionsmetoder man bruger i dag.
I det hele taget fylder produkter fra Løgismose en del i køkkenskabene hjemme hos Magnus. Særligt Løgismose kyllingen, mejeriserien og mel-varianterne samt sild og sennep er altid at finde. Og pålægschokoladen til ungerne – naturligvis.
KÆRNEMÆLKSKOLDSKÅL
Få Magnus' opskriften på kærnemælkskoldskål, hvor der ikke er sparet på de gode råvarer. Resultatet er en cremet og vaniljespækket koldskål. Velbekomme!