Fakta
- 1 stk. 127,50
Baghaven Havnesæson Blend #3 Sour Ale 6,0% - 75cl
- 1 stk. 127,50
150,-
1 stk.
127,50
127,50 pr stk.
Spar 22,50
Info: Denne vare er ikke omfattet af returret
Forhandles hos
med forbehold for udsolgte varer
Løgismose Nordre Toldbod
Mandag
Lukket
Tirsdag
11.00-18.00
Onsdag
11.00-18.00
Torsdag
10.00-19.00
Fredag
10.00-19.00
Lørdag
10.00-17.00
Søndag
Lukket
Beskrivelse
Med Mikkellers Baghaven langt ude på Refshaleøen har København og Danmark fået et bryggeri, som rækker lang ud over sit joviale navn. Et udflugtsmål, som får ølentusiaster fra hele hovedstaden til at pumpe cyklen, hvis de da ikke vælger at ankomme med havnebussen, som lægger til lige udenfor de hellige haller. Og i sommermånederne når vestenvinden nærer sig, og solen kysser kastellet, er det svært at forstille sig et bedre sted at nippe til humlen og opleve, hvad der sker, når den dygtige amerikanske brygmester Ehren Schmidt eksperimenter med bakterier, gæringsprocesser og fadlagring.
Og øllet flyder ikke længere kun fra hanerne. Enkelte af de forskellige vildgærede frugtales, saisons og andre unikke øl tappes også i solide champagneflasker, således at man kan blive udfordret og begejstret på udvalgte restauranter eller derhjemme i privaten. Og denne Havnesæson, som her kommer i sin 3. aftapning, er vel nærmest blevet signaturøllen og medarbejderfavoritten for Mikkellers Baghaven.
Der er tale om en fadgæret såkaldt Shipyard Ale skabt på en base af maltet hvede, rå boghvede og emmer, der er krydret med generøse mængder fransk Aramis humle samt New Zealandsk Motueka og Wai-iti ditto, og derpå modnet først 12 måneder i et af bryggeriets store foudre (7.000 liters fade) og derpå yderligere 8 måneder i flasken frem mod frigivelsen i juni 2021.
En herlig diset gyldengul øl, som skænkes med et stort hvidt hoved, der sætter sig som en fin vedvarende film af skum. Ganske frugtig og mere vinøs end bitter i et udtryk, der indledes med diskret vaniljesødme og derpå slår over i kirsebær, melon og markant citrus. Kulsyrerig, fyldig og efter en milde entre ganske syrlig både på midt paletten og i eftersmagen i et udtryk, som nogen sikkert ville kalde lettere funky. En tørstslukker, som vækker og pirrer smagsløgene og kalder på serveringer fra det salte køkken.
Ingredienser
vand
bygmalt *
hvedemalt *
boghvede *
emmer *
byg *
humle
gær
bakterier
Producent
Mikkeller Baghaven åbnede i 2018 et godt stykke ude på Refshaleøen i København og specialiserer sig i spontanfermenteret sour ales. Det er den dygtige amerikanske brygmester Ehren Schmidt, som står i spidsen, og han har fået nærmest frie hænder til at jonglere med bryggeriets batteri af store og mindre egetræsfade samt i det tilknyttede mikrobiologisk laboratorium, hvor der arbejdes med bakterierne og gæringsprocessen.
Det leder frem til en stadig strøm af vildgærede frugtales, saisons og andre unikke øltyper, der ud over aromaerne fra fadene også siges at bære præg af det særlige terroir på det nedlagte skibsværft, og bryggeriet er på ingen tid blevet lidt af et tempel for alverdens ølentusiaster.
Selvom det føles som om Mikkeller har været omkring os altid var det først i 2006 at de 2 barndomsvenner og løbekammerater Mikkel Borg Bjergsø og Kristian Klarup Keller formede den snebold som i løbet de næsten 15 år skulle trille sig stor og ramme den internationale øl-scene som en medrivende trendsættende lavine.
De 2 var begge fuldtidsbeskæftigede som henholdsvis lærer i kemi og fysik og redaktør på Soundvenue havde ikke lige givet sig tid til forventningsafstemning og allerede 2007 valgt Keller at prioritere musikken selvom deres kaffestout, kaldet Beer Geek Breakfast, var blevet kåret som verdens bedste Stout på ratebeer.com og selvom Mikkeller samme blev kåret til årets bryggeri i Danmark af Danske Øl-Entusiaster.
Med titlerne fulgte efterspørgsel og international opmærksomhed og da Mikkel Borg Bjergsø ramlede sammen med ægteparret Dirk og Saskia Naudts fra bryggeriet De Proef Brouwerij i Belgien fandt han ind til en forretningsmodel som ramte en åre i tiden og som blev fundamentet for en ekspansion som sjældent er set i dansk erhvervsliv.
Efter mødet med Dirk og Saskia forstod Mikkel at han aldrig ville blive verdens bedste brygger. Han forstod at smage og han var genial til rastløst at veksle sine mange indtryk til recepter på nye bryg, men det var Dirk og Saskia som fik opskrifterne til at flyde og da Mikkel heller aldrig har haft seriøse ambitioner om slev at stå i humle til op over begge skuldre er Mikkeller forblevet et såkaldt fantombryggeri uden eget bryghus.
På få år forvandledes Mikkeller fra et lille mikrobryggeri til et verdenskendt specialøl bryggeri, som alene leverede flere årlige nyheder end resten af den danske ølbranche til sammen samtidigt med, at konceptet for den gode øl blev udfordret med eksotiske ingredienser og specielle humle og gærtyper. Et af mange delmål var at producere kvalitetsøl der kunne fungere som et seriøst alternativ til vin og champagne sammen med gourmet mad og dermed åbne dørene til de fineste restauranter.
Missionens lykkedes og derfor faldt det naturligt langsomt at udvide porteføljen til også at omfatte sodavand, cider og spiritus samtidig med Mikkeller via en række datterselskaber også etablerede sig med egne udsalgssteder og restauranter samt øl barer med tilhørende mikrobryggerier. Bedst kendt herhjemme er Warpigs Brewpub i Kødbyen og Mikkeller Baghaven på Refshaleøen, men øl fra Mikkeller NYC og Mikkeller San Diego har også fundet vej til det danske marked, og siden 2017 hvor Mikkel Borg Bjergsø fik banket sin organisation på plads har ekspansion været svimlende.
Mikkeller er således i dag til stede i flere end 50 lande og efter Mikkel Borg Bjergsø har fået skabt mere luft til recept og konceptudvikling er antallet af de såkaldte "Friends", der prøver at brygge og mange gange fortsætter med at brygge en eller flere af Mikkellers øl eksploderet. Få om nogen har således i dag overblik over hvor mange årlige nyheder Mikkeller lægger navn til ligesom det samlede antal af øl der for tiden er tilgængelige på markedet er ukendt.