Fakta
- 6 stk. 504,90
Hobnob Chardonnay Pays d'Oc
- 6 stk. 504,90
99,-
132,- pr. l.
6 stk.
504,90
84,15 pr stk.
Spar 89,10
Beskrivelse
HobNob-serien er en stribe fyldige, frugtbetonede, bløde og umiddelbare vine, som legendariske Georges Duboeuf og hans daværende team udviklede på kanten af det nye millennium for at ramme en målgruppe, som de definerede, som ”yngre feststemte amerikanere primært bosiddende på den amerikanske østkyst”.
Vinene fik deres egen hjemmeside, hvor man i starten kunne komme ind i et særligt chatroom, og da interessen for Facebook og Twitter eksploderede fulgte HobNob med og fik i de år, hvor markedsføringen var mest intens, flere end 100.000 følgere.
Succesen var til at tage og føle på, og da man fik styr på logistikken på de kooperativer, som leverer frugten til vinene, blev HobNob-serien selvfølgelig også lanceret i Europa. Senere indså man at det at producere California look a likes i Languedoc og så sejle dem til USA var lidt ligesom at løbe over åen efter vand, og derfor allierede Georges Duboeuf sig med sine amerikanske legekammerater og HobNob-serien findes derfor i 2 udgaver. Dels den californiske, dels den oprindelige fra den nordlige del af Languedoc, som Løgismose tilbyder i Danmark.
Druerne høstes i maskinelt i de tillige morgentimer og presses til most straks efter, at alle stilke er fjernet. Herefter tilsættes først en særlig gærkultur for at profilere og ensarte mosten fra de forskellige parceller, og når mosten siden er forvandlet til vin, krydres en lille del af vinen med franske og amerikanske egespåner, som får lov til at trække i tankene ind til teamet vurderer, at den rette balance mellem frugt og egearoma har meldt sin ankomst. Herefter sammenstikkes den endelige cuvée som afrundes i yderligere 6 måneder i tanken frem mod en let filtrering og aftapningen på flaske.
Vinen har så at sige fulgt med tiden og er nu klædeligt mindre egepræget end tidligere, men den er stadig til den fyldige side, og den egner sig, med sin cremede mundfølelse og noterne af nødder og honning, godt til selv intense serveringer med stegt fisk, røget laks eller farserede dybstegte blæksprutter, ligesom den er oplagt når der er cremede saucer med smør og fløde til stede.
HobNob betyder i øvrigt "at skåle sammen", og det er oprindeligt en sammentrækning af "Hab or Nab" - "at ramme" eller "ramme ved siden" af - som er de to muligheder, vi har, når vi lader vinene tale og hilser på hinanden med vores glas.
Producent
Les Vins du Georges Duboeuf er det største og ubetinget mest betydningsfulde navn i Beaujolais. Og med en produktion der i dag har rundet 30 mio. flasker er det en kendsgerning at mange, hvis ikke de fleste, har fået deres første oplevelser med druen Gamay og vinene fra Beaujolais via flasker fra Georges Duboeuf.
- Georges Duboeuf har funderet sin forretning på tre ting:
Samarbejde med flere end 300 vinbønder og druedyrkere. - Maceration carbonique. Gæring af de hele drueklaser, hvorved Beaujolais fik en frugt og umiddelbarhed, som ikke var set tidligere.
- Beaujolais Nouveau, lige fra det første væddemål blandt to journalister om hvem der først kunne nå hjem til London med den nye vin, op forbi 80'ernes hysteriske race om at komme først fem til de forskellige metropoler og frem til i dag hvor 25% af al Beaujolais fortsat forsvinder inden nytår.
Georges Duboeuf er opvokset på en lille vingård i Pouilly-Fuissé. Allerede som 6-årig hjalp han sine forældre med druehøsten. Han kvittede skolen før til og som 18-årig cyklede han rundt og solgte sin storebrors Chardonnay til de lokale restauranter, og da han opdagede, at der manglede noget rødvin i hans cykelsortiment startede de 2 brødre et af de smukkeste eventyr i den franske vins historie.
Først foregik det på cykel fra vingård til vingård for at smage og vælge, hvad der var værd at sælge. Siden er det fortsat under noget mere etablerede former, men besøgene hos vinbønderne og de omfattende smagninger udgør fortsat det egentlige fundament i forretningen.
I 1957 møder Georges Duboeuf Alexis Lichine fra Château Lascombes. De begynder at lave forretninger sammen, og Georges siger selv, at Alexis har en væsentlig aktie i alt det, som der siden skete på det forretningsmæssige område for Les Vins du Georges Duboeuf.
I efteråret 1977 var Lene Grønlykke for første gang forbi Georges Duboeuf. Sammen besøgte de Domaine Tour du Bief i Moulin-à-Vent, og med var også purken Jacob Grønlykke. Han sagde god for Gamay druerne, sådan som de smagte umiddelbart inden høsten, og lidt senere, da druerne var blevet forvandlet til en vin, hilste også de første medlemmer af Løgismose Vinklub Domaine Tour du Bief og dermed Georges Dubeouf velkommen til Danmark.
I de mere end 40 år, som er gået, har Georges Dubeouf og Løgismose haft et nært samarbejde og samtidig med at begge forretninger er vokset. For at sikre den rette eksponering indledte Løgismose derfor et samarbejde med Dansk Supermarked, som markedsfører et lille udvalg af Beaujolais vinene med de berømte blomster etiketter, mens top vinene - de såkaldte domainevine - fra de forskellige cru-kommuner markedsføres i Løgismoses webshop og udvalgte delikatessebutikker.
Selvom Georges Duboeuf i sine senere år påtog sig en rolle, der mest af alt mindede om en ældre statsmands og ikke længere involverede sig meget i forretningen, så var den sirlige slanke mand med det hvide hår og den pastelfarvede cashmere-trøje henslængt over skuldrene en hyppig gæst ved de mange smagninger lige til det sidste.
Men den 4. januar 2020 døde Georges Duboeuf i hjemmet i Romanèche-Thorins i en alder af 86. Hans hjerte ville ikke længere, og frugten fra 2019-høsten blev dermed den sidste, denne gudbenådede vinsmager nåede at være med til at evaluere.
Men eventyret fortsætter. Georges Duboeuf’s søn Franck trådte ind i selskabet i 1983. Da man åbnede forlystelsesparken Le Hameau du Vin i 1993 blev det underledelse af Francks hustru Anne Duboeuf og i 2012 blev det så deres ældste søn - Georges Duboeufs barnebarn - Adrien Duboeuf-Lacombe’s tur til, som chef for salg, marketing og strategi, at profilere familiefirmaet i de mere end 100 lande, som Georges Duboeuf’s vine eksporteres til.
"An excellent wine is always a work of art. It is first and foremost the result of the terroir, then of the care given to the vines, the right choice of harvest date and of course the know-how and talent of the winemaker" Georges Duboeuf (1934-2020)
Georges Duboeuf har så at sige været en del af Løgismose familien altid. Du finder det aktuelle sortiment her
Oprindelse
Region
Den store og varierede sydfranske region, Languedoc-Roussillon strækker sig fra Nimes og Montpellier i øst i et bredt stræk langs kysten vestover til den spanske grænse. Languedoc er den østlige del som er meget franskpræget, mens den vestlige er tydeligt influeret af nærheden til Spanien og den catalanske kultur. Hele området nyder godt af det tørre og lune Middelhavsklima, som giver optimale forhold for druemodning. Grenache er meget udbredt, særligt i Roussillon hvor den bla. bruges til produktion af hedvine, men også Carignan og Syrah samt en række internationale sorter sorter som Chardonnay og Merlot findes i bred udstrækning.Distrikt
Pays d'Oc er en IGP (Vin de Pays) langs Frankrigs sydkyst. Den dækker stort set hele Languedoc-Roussillon. Regionen står for en meget stor andel af Frankigs IGP vine og er varieret både på alle måder ikke mindst, når det handler om vintyper og druesorter. Pays d'Oc anses af mange for værende de franske vinbønders legeplads idet dyrkningsbetingelserne er gode i det tørre, lune klima og reglerne løse, så der eksperimenteres meget. Mange vine herfra markedsføres med druesorten på etiketten, hvilket sjældent ses blandt appellationsvinene.Næringsdeklaration
Indeholder sulfitter